Combined ShapeSlice 1Slice 1Fill 9icon-phone

Je jachting opravdu pro každého?

13. 8. 2015

Je jachting opravdu pro každého?

První myšlenka o vyplutí na moře vyklíčila v hlavě každého z nás z různých příčin. Je celkem jedno z jakých, podstatné je, že nás to napadlo a že jsme se nebáli tuto myšlenku uskutečnit. My, kteří již plujeme, máme náskok před těmi, kteří se na moře teprve chystají. A tento článek je určen právě těm druhým. Těm, kteří se ještě nerozhodli vyplout nebo se již rozhodli, ale první plavba je teprve čeká. Přesvědčme se o tom a popišme si nejlevnější možnost vyplutí na moře.

Ještě než vyplujeme

Po správném rozhodnutí vyplout následuje celá řada dalších dílčích rozhodnutí, jež je třeba udělat. V první řadě je nutné vybrat vhodné členy posádky. Dobrá posádka je už z větší části záruka úspěšné plavby. Na moři za pár dní poznáte lidi lépe, nežli na břehu za několik let. Již nejedno dlouholeté přátelství skončilo během jedné plavby, naopak mnohem více přátelství během plavby započalo. Při skládání posádky je také velmi nutné nadefinovat motiv plavby tak, aby každý věděl, proč na moře jede. Předejdete tím zbytečným dohadům na palubě lodi, kdy jeden předpokládal, že se bude pořád plout, druhý naopak očekával, že se bude kotvit v opuštěných zátokách a koupat se a jiný si byl jistý tím, že každý den bude trávit v restauracích v romantických rybářských přístavech.

Pokud máte vybranou posádku, tak je na řadě volba oblasti plavby. V létě se dá vyplout z Chorvatska, kam snadno dojedete autem. Moře je obvykle mírné a ostrovy a pobřeží krásné. Dalšími oblíbenými, ale ne tak častými destinacemi je Řecko a Itálie. Dále následuje výběr lodi. Ten se přizpůsobuje především velikosti posádky a stavu bankovního konta jednotlivých účastníků. Čím větší, novější a pohodlnější loď, tím dražší. Pokud čítá posádka např. 8 osob, dá se plout buď na lodi se 3 kabinami pro 6 osob a 2 osoby mohou spát v salónu. Tedy na lodi může být celkem 8 osob. Anebo si lze pronajmout loď se 4 kabinami, kde všichni spí v kabinách a salón zůstává volný. Loď se 4 kabinami může dále mít 2 až 4 koupelny s WC. Vše záleží na částce, kterou chcete do pobytu na lodi investovat. Při výběru lodi se většina jachtařů (pokud nedají na doporučení nějakého známého) nejprve podívá na internet a tam si z velké nabídky společností a lodí zpravidla vybere společnost nabízející nejlevnější lodě.

Při výběru lodi podle ceny je ještě nutné se podívat, co je v ceně obsažené a co ne. Některé společnosti nabízejí v ceně vše včetně úklidu, lůžkovin, přívěsného motoru a spinakru nebo dokonce i stání v marinách zdarma. Jiné společnosti to naopak mají za příplatek, který může dosáhnout až 400 EUR. Jak je vidět, pouhé porovnání ceny nestačí. Jistě Vás také napadne otázka, je-li je lepší loď rezervovat dlouho dopředu nebo si počkat na tzv. last minute. Mnoho lidí čeká s pronájmem lodi na poslední chvíli a věří, že ušetří.

Občas opravdu ušetří a pronajmou si loď třeba i se 40% slevou. Nikdy ale neví, jakou loď a z jakého přístavu budou mít. Obvyklá sleva na poslední chvíli je 10 – 20 %. Charterové společnosti se snaží tomuto trendu předcházet a nabízí vysoké slevy (10 – 15 %) za včasnou rezervaci např. do 31. 12. a celková sleva může dosáhnout až 25 % (15% včasná rezervace + 5 % při pronájmu lodi na 2 týdny + 5 % opakovaný klient). Při rezervaci lodi dlouho dopředu máte jistotu, že Vaše loď bude přesně ta, kterou chcete, a bude tam, kde ji chcete mít. A od jaké společnosti v Chorvatsku si loď vzít při srovnatelné ceně nabídek? Nechte si poradit od nás, jako českého zprostředkovatele, který nabízí zprostředkování pronájmu. Máme velké množství zkušeností z předchozích let a vždy Vám doporučíme společnost, kterou dobře známe. Pokud se dostanete do nesnází buď vlastním zaviněním, nebo z důvodu závady na lodi, jsme schopni Vám účinně pomoci.

Na kolik vyjde pronájem lodi

Z popisu výše jsme se poučili, že musíme vyplout z přístavu, který je dosažitelný autem. Nejideálnější se tedy jeví Jadranské pobřeží Chorvatska. Dostupné, teplé a krásné. Máme málo peněz, a tak nepojedeme po dálnici a vyhneme se tak placení dálničních poplatků. Vybereme si např. přístav Zadar ve střední Dalmácii, vzdálený z Prahy 920 km. Pokud pojedou 4 osoby benzínovým autem se spotřebou 7 l/100 km (cena benzinu 32 Kč/l), vyjde nám cena za pohonné hmoty na cestu tam a zpět 4 122 Kč. Přičtěme ještě pro pohodlí cenu rakouské dálniční známky za 260 Kč a dálničních poplatků v Chorvatsku 600 Kč a jsme na ceně 1 245 Kč/osobu.

Půjčíme si tu menší 3 kabinovou loď, kde může spát až 8 osob. Život na lodi se v létě odehrává převážně na palubě, a tak bude v podpalubí těsno pouze během jídla. Na palubě je místa dost. Vyplujeme na začátku června, kdy je již teplo a lodě ještě nejsou příliš drahé. Cena lodi je 1 300 EUR/týden, po započítání možných slev 15 % se dostaneme na cenu 1 105 EUR/týden, což je při kurzu 30 Kč/1 EUR pouhých 33 150 Kč a přepočítáno na osobu to vychází na 4 144 Kč. A teď už můžeme vyplout (pokud máme kapitánskou licenci).

Jídlo si na loď přivezeme (budeme počítat cca 1 500 Kč/osobu) a vodu vždy někde nabereme. Do marin a placených přístavů jezdit není nutné, ale my tam pro naše pohodlí připlujeme. Přeci jen dámy na lodi dají přednost velké sprše a kachlíčkovaným toaletám. Za dvě stání v marině za týden zaplatíme asi 80 EUR, což je 300 Kč / osobu. Započítat musíme ještě asi 40 EUR na benzín do motoru, což je 150 Kč/osobu. A tím jsme skončili výčet nutných nákladů. Po sečtení dostaneme částku 7 278 Kč/osobu.

Kdo bude kapitánem?

Máme tu ale jedno veliké ALE! Kdo tu loď bude řídit? Na první plavbu je dobré najmout si profesionálního kapitána, kterého je dobré si domluvit již při potvrzení pronájmu lodě. Vy sami si můžete kapitána vybrat podle jeho fotografie a podle profesního životopisu. Většina posádek dává přednost kapitánovi českému před kapitánem místním, v tomto případě chorvatským. Při zakoupení služeb profesionálního kapitána jsme na částce 50 až 150 EUR/den. Při týdenní plavbě je to v přepočtu 14 000 Kč (plat kapitána 7 dní x 2000 Kč). Kapitána ještě musíte stravovat a obvykle mu přenechat jedno místo na lodi nebo dokonce celou kabinu. A to je místo, na kterém může být platící člen posádky - obvykle 6 - 10 000Kč/osobu/týden.

I za kapitána se dá ušetřit

Najdou se lidé, kterým od narození koluje v žilách námořnická krev a ti se rozhodnou, že loď si budou řídit sami. V neposlední řadě tím také výrazně ušetří. Při jednoduchém součtu dostaneme částku 16 – 20 000 Kč/týden, kterou ušetříme, když si profesionálního kapitána brát nebudeme (cena jídla není započítána). Vždy je ale něco za něco. Od zkušeného kapitána se mnohému přiučíte a nemáte s lodí žádnou starost. Veškerá odpovědnost leží na Vašem kapitánovi. Zato při své první kapitánské plavbě budete prožívat nervy při každém přistání a při každém zesílení větru. Jedinou noc na kotvě se klidně nevyspíte ze strachu, aby se kotva neutrhla a loď neskončila na břehu. Až na konci plavby začnete cítit jistotu v ovládání lodi, posádka bude sehraná a Vám se tak nebude chtít končit. Podvolte se tomuto pocitu a další plavbu dlouho neodkládejte. Dobrý kapitán se z Vás stane jedině tak, že budete plout co nejčastěji.

Ale vraťme se k tomu, jak se stát kapitánem. Jsou dvě základní cesty. Jedna je pro ty, kteří všechno hned umí a vlastně se ani nepotřebují učit. Ti si za 400 EUR koupí chorvatský kapitánský průkaz a hrdě rozšíří řady kapitánů zvaných „postrach přístavu“. Ta druhá cesta je delší a náročnější. Vede přes týdenní intenzívní kurz jachtingu na moři (cena se pohybuje kolem 10 000 Kč) zakončený zkouškou na chorvatském kapitanátu nebo na Ministerstvu dopravy v Čechách. Chorvatské zkoušky jsou neskonale jednodušší, stoji 120 EUR a platí zároveň i na vysílačku. Platnost chorvatských kapitánských licenci je časově neomezená a jejich definice je natolik šalamounská, že obvykle bývají uznávány i v jiných přímořských státech. Licence na vysílačku platí pouze v chorvatských vodách.

Zkouška v Čechách je mnohem náročnější a složitější. Musíte složit praktickou zkoušku na moři (je součástí kurzu), musíte složit zkoušku z radiotelefonie na Českém telekomunikačním úřadě (stojí 400 Kč, má mezinárodni platnost a po 5 letech se musí žádat o prodloužení), zkoušku z teorie pod dozorem Ministerstva dopravy (zkouška stojí 1 000 Kč a vydání kapitánské licence 500 Kč) a absolvovat lékařskou prohlídku (300 – 500 Kč). Když toto vše zvládnete, dostanete kapitánskou licenci stupně C - pro oblast pobřežní plavby do 20 NM od břehu, pro lodě do 16 m délky a pro vítr o síle do 6 Bf. Kapitánská licence má omezenou platnost na 5 let a po uplynutí této doby se musí zažádat o její výměnu za novou. Tyto kapitánské licence jsou vydávány v souladu s mezinárodními úmluvami a jsou tedy mezinárodně platné.

Ceny týdenních jachtařských kurzů se pohybují od 10 do 16 000Kč a opět je nutné se zajímat o to, co vše je v ceně kurzu zahrnuto (přístavní poplatky, pohonné hmoty, učební pomůcky, praktická zkouška). Zkouška z teorie se obvykle platí extra. Výsledné náklady na získání kapitánské licence pak vycházejí na nějakých 14 000 – 20 000Kč (bez započítání ceny dopravy a stravování). Pokud si tuto částku porovnáte s týdenními náklady na profesionálního kapitána (16 - 20 000 Kč), vidíte, že částka vynaložená na získání kapitánské licence se Vám vrátí během první plavby.

Není jednoduchá odpověď na otázku, která kapitánská licence je lepší. Zda chorvatská nebo česká. A není ani nutné na tuto otázku odpovídat. Důležité je to, co umíte a především záleží na Vaší soudnosti a opatrnosti při ovládání lodě.

Už nic nechybí

Teď už máte vše. Posádku, loď, kapitána a nakoupené potraviny. Jelikož většina pronájmů začíná v sobotu odpoledne, sedáte v pátek večer do auta a vyjíždíte vstříc novým dobrodružstvím. Pokud jedete o prázdninách, dovolená se Vám začne kazit ještě před naloděním. Do Chorvatska totiž v pátek neodjíždějí pouze všichni Češi, ale také velká část Poláků, Rakušanů, Němců... A přestože je v Chorvatsku dokončená nová dálnice a vede až k moři, může Vám cesta hravě zabrat 20 i více hodin. Pokud pojedete jiný den, můžete být např. v přístavu Zadar za 9-11 hodin jízdy. Stojí tedy za úvahu, jestli nezvolit pro nalodění jiný den. Některé společnosti nabízejí jako den nalodění neděli, pondělí nebo pátek. Pokud máte hodně málo času a nebo se bojíte, že by celý týden na lodi byl pro začátek příliš dlouhý, můžete využít nabídky prodloužených víkendů (mimo prázdnin).

Přijeli jste do přístavu v sobotu dopoledne a chcete se nalodit. V instrukcích pro nalodění stojí sice jasně psáno, že nalodění je až v 17 nebo 18 hod., ale co kdyby náhodou loď byla volná dříve? Půjdete se s celou posádkou na loď podívat. Loď je krásná a už se vidíte na moři. Akorát ji ještě chybí uklidit a opravit drobné závady. A to se protáhne až do 17 hod. Vy jste v marině už od 10 hodin. Máte dlouhou chvíli. Všichni jsou po cestě unavení, a tak se jde na pivo. Do odpoledne se pěkných pár kousků urazí a večer už je posádka kurážná a dobře naladěná. Převzetí lodi se udělá za 5 min. a hurá na moře. A to je špatný začátek!

Do mariny není nutné spěchat. Lepší je zastavit se někde na pláži, vykoupat se, odpočinout si a zajít si na oběd. Máte sebou tel. číslo do charterové společnosti, můžete si tam zavolat a oni Vám řeknou, že Vaše loď bude připravená v 16 hod. V klidu se najíte a přijedete rovnou na předání lodi. Zatímco posádka nakládá věci z auta do vozíků, kapitán si s jedním členem posádky převezme loď. S přebíráním lodi se nesmí spěchat a udělejte si na něj alespoň jednu hodinu času. Čím větší loď si přebíráte, tím více času ji musíte dát. Čas, který věnujete pořádnému převzetí lodi mockrát během plavby ušetříte. Až teprve po důkladném převzetí lodi pusťte na loď zbytek posádky a zahajte naloďování proviantu a tekutin.

Hurá na moře!

Posádka by si měla své věci narovnat do poliček a skříněk v kabinách a prázdné tašky dát zpátky do auta, aby na lodi nezabíraly místo. Zatímco probíhá naloďování zásob pod vedením zodpovědné osoby jmenované kapitánem, tak kapitán odchází vyřídit potřebné formality – složit kauci a převzít seznam posádky, který má charterová společnost obvykle dopředu připravený, pokud jste ho s předstihem několika dnů emailem odeslali. Kauce za loď se obvykle skládá platební kartou, ale některé společnosti vyžadují složení kauce v hotovosti. Je nutné se vždy informovat dopředu, jakým způsobem skládání kauce probíhá. Kauce bývá ve výši 500 až 2 500 EUR v závislosti na velikosti lodi a společnosti. Začínající kapitáni rozhodně neprohloupí, když si kauci pojistí. Pojištění kauce běžně stojí 10 % z ceny skládané kauce a pokud loď poškodíte nebo ztratíte něco z jejího vybavení, nepřijdete o celou kauci, ale pouze o její malou část – spoluúčast na pojistce (obvykle je to 10% ze škodné částky).

Formality vyřízené, loď naložená, posádka na palubě. Nežli vyplujete, věnujte ještě chvíli času na seznámení se s palubním vybavením. Kapitán vysvětlí způsob, jakým je loď vyvázána k molu a každému členu posádky přidělí určitý úkol, který bude při odplouvacím manévru plnit. Posádka tak získá základní orientaci a od počátku má pocit své potřebnosti. A pak už opravdu vyplouváme.

Hurááááááááá!!!!

Sledujte nás