Combined ShapeSlice 1Slice 1Fill 9icon-phone

Nehoda není náhoda, aneb rychlé probrání z relaxace

2. 6. 2015

Nehoda není náhoda, aneb rychlé probrání z relaxace

Z vlastní zkušenosti vím, že největší průšvihy se nestávají za bouří ale za pěkného, téměř bezvětrného a slunečného počasí. V takovém počasí opatrnost poleví a já přestávám být ostražitý. Již se mi to stalo několikrát a bohužel na to došlo i letos.

Plul jsem s kamarády na motorovém člunu na Kornaty. Téměř všichni na palubě již měli kapitánský průkaz a nějaké zkušenosti. Užívali jsme si krásný den, postupně jsme navštěvovali ta nejkrásnější místa Kornat, na jednom místě jsme si dali oběd, na dalším dezert s kávou a vychutnávali jsme si atmosféru téměř liduprázdných ostrovů mimo hlavní sezónu. V přístavu Vrulje, kde jsme si dali v konobě palačinku a kávu, přistával na molo katamaran Lagoon 450 s rakousko posádkou. Bylo bezvětří a přistání tak bylo velmi jednoduché. Rakouský kapitán přistával asi 15 min, připlouval a znovu odplouval a byl terčem našich „vtipných“ komentářů. Já jsem na jeho manévrech popisoval, co vše dělá špatně a náramně jsme se bavili. Nejvíc komentářů měl náš kormidelník. Po čtvrthodině se rakušákům podařilo přistát a my jsme v dobré náladě odrazili.

 

Ach ty ženské

Směřovali jsme z přístavu Vrulje do zátoky Levrnaka. Řekl jsem kormidelníkovi, kterému seděla na klíně přítelkyně, aby při vjezdu do Levrnaky obeplul malý ostrůvek Susica a točil až za ním. Pak jsem si sednul do křesla v kokpitu a kochal jsem se pohledem na brázdu za lodí a na celou tu scenérii za námi. Na lodi vládla ukázková pohoda. Další dva členové posádky seděli v křesílkách vedle mne a také se kochali. Do předu se díval pouze kormidelník s přítelkyní. Když začal člun zatáčet do Levrnaky, zvednul jsem se a šel ke kormidlu.

Místo nehody

Viděl jsem, že kormidelník směřuje do úžiny mezi Levrnakou a ostrůvkem Susica. Než jsem stačil říci, aby vyřadil a dal zpátečku, tak kormidelník ubral a v tom okamžiku jsme narazili do kamenů na dně a naráz jsme zastavili. Rychlost před nárazem byla asi 6 kn a hloubkoměr ukazoval 12 m. Okamžitě jsme vyřadili, otevřeli víko k motoru a zkontrolovali jsme, že nám neteče voda do lodi. Levý propeler neseděl na dně a tak jsme zkusili na zpátečku vycouvat, ale byli jsme nasedlí příliš pevně. Nasadili jsme si boty a skočili do moře. Teplota moře nebyla na koupání nic moc, ale na sestrkání lodi z kamenů bylo moře dostatečně teplé. Voda byla hluboká ani ne po pás. Opřeli jsme se zády o trup lodi na pravoboku, který byl nasedlý, a odtlačili jsme člun na hlubší vodu. Jakmile byl člun na vodě, naskočil jsem na palubu, zařadil zpátečku a pomalu odcouval na hlubokou vodu.

 

Zjišťujeme škody

Zastavili jsme, opět otevřeli prostor pod palubou, zkontrolovali, zda neteče voda do lodi, nasadil jsem si potápěčské brýle, vzal vodotěsný foťák a skočil do vody prohlédnout způsobené škody. Levý propeler byl lehce zdeformovaný, osa levého kormidla lehce vyhnutá dozadu. Pravý propeler měl pouze dvě lopatky z původních čtyř. Naštěstí symetricky uspořádané, pravý kormidelní list byl ohnutý dozadu a narazil do pravé vztlakové klapky, která ho zablokovala. Nechal jsem klapky zvednout nahoru. Pravý kormidelní list se uvolnil a zvedací píst se oddělil od klapky, protože se ustřihnul spojovací čep na pístu. Ještě jsem obeplaval trup až k přídi a na trupu jsem žádnou škodu nenašel. Loď vypadala plavby schopně. Vše jsem si zdokumentoval.

Vylezl jsem na palubu a na malé otáčky jsme vyrazili zpět do Biogradu. Měli jsme to cca. 17 NM, tzn. tak 2,5 hodiny plavby. Pluli jsme něco mezi 7-8 kn tak, aby nám nevibrovaly propelery. Kormidelní systém jsme nepoužívali. Šel dost ztuha a nechtěli jsme způsobit další škody. Plavba zpět probíhala bez dalších komplikací. Během nárazu jsem si vzpomněl, jak jsme si před chvílí dělali srandu z nezkušených rakušáků a jejich přistání. Trest za naši škodolibost na sebe nenechal dlouho čekat.

Při cestě zpět jsem se spojil s majitelem charterové společnosti, nahlásil jsem mu škodu a zeptal se, jestli máme plout přímo pod jeřáb. Nehodu bral statečně a odsouhlasil přistání pod jeřábem. Když jsme přistávali, tak nás čekalo pár zaměstnanců společnosti, kteří prohlédli, jestli do lodi neteče, aby se náhodou loď během noci nepotopila. Věděl jsem, že budeme muset sepsat protokol o nehodě na kapitanátu a jelikož následující den byl státní svátek, obával jsem se, abych nemusel v Biogradu zůstat ještě o další den navíc. Setkal jsem se s majitelem společnosti a ten mi řekl, že to již s šéfem přístavu domluvil a že druhý den ráno sepíšeme protokol. Škoda na lodi mohla být cca. 8-10.000 Eur, to znamená, že hodně převyšovala složenou kauci 1.500 EUR.

Škoda pod vodou

 

Překvapení v konobě

Pro  ten den by příběh již mohl skončit, ale neskončil. Šli jsme na večeři do naší oblíbené konoby, jejíž majitel mi večer předtím vyprávěl, jak se svou 24 m lodí přistál na skále před Betinou, protože objel ze špatné strany navigační znak. Trčel tam 3 hodiny, nežli ho příliv nadzvednul natolik, aby mohl odplout. Nic se mu ale nestalo. Když jsme v konobě hospodského potkali, začal jsem mu vyprávět náš dnešní příběh. Chvíli poslouchal, pak se zeptal, co to bylo za loď a pak řekl, že ta loď je jeho J Trochu mne zamrzela moje výřečnost, protože to jsem fakt nečekal. Tak jsem mu alespoň řekl, že pro něj to bude good luck, protože trup je nepoškozený a bude mít nové šrouby, hřídele, kormidelní listy a klapky. U 10 let staré lodi je to vítaná repase.

Zjištění v maríně

 

Loď opravil sám

Souhlasil se mnou a začal nám vyprávět další svůj příběh. Měl dvě velké dřevěné rybářské lodě, které pronajímal. Jedna ale už byla v tak špatném stavu, že na ní již nikdo nechtěl plout. Měl ji bočně přivázanou v Tisnu u mola a kolem rychle projela motorová loď. Vlnění rozhoupalo jeho loď, vyházelo fendry a loď začala mlátit bokem do mola, až se rozbil  bok po celé délce nad čárou ponoru. Podařilo se odchytit hříšníka a z jeho pojištění odpovědnosti pojišťovna zaplatila škodu ve výši 16.000EUR a majitel lodi si loď opravil sám asi za pětinu ceny. A jelikož jeho loď byla shnilá a musel by to stejně udělat, tak to pro něj byla pořádná klika. O rok později si postavil k témuž molu loď druhým bokem a čekal. Ne moc dlouho. A měl opravený i druhý bok a loď jako novou.
V noci před spaním jsem ještě popsal, jak k nehodě došlo, abych druhý den ušetřil čas. Ráno jsem si šel dát snídani do restaurace v marině a čekal jsem, až půjdeme na kapitanát. Trochu se to protáhlo, ale to se koneckonců dalo čekat, protože byl svátek. Mezitím člun vytáhli z vody a tak jsem si ještě jednou mohl poškození prohlédnout. Nejvíc mne fascinovalo, jak jsme mohli ze čtyřlistého šroubu udělat dvoulistý tak, aby byl ještě použitelný. Majiteli společnosti jsem řekl, že tento šroub může použít na plachetnici. Nezdálo se mi, že ho to moc potěšiloL Kolem desáté hodiny jsem s šéfem technického sevisu vyplnil protokol o škodě a jeli jsme na kapitanát. Tam to šlo rychle. Dostal jsem tu nejnižší možnou pokutu (vždy dostanete pokutu, když způsobíte nehodu) 1.000 kuna a ještě jsem dostal tu nejvyšší možnou 30% slevu z této pokuty, takže jsem musel výsledně zaplatit 820 Kuna a kolek 40 Kuna. Podepsal jsem to a v 11.30 to bylo za mnou.

 

Konec dobrý, všechno dobré

Když jsem s omluvou, že kvůli mně museli ve svátek do práce, opouštěl charterovou společnost, tak jsem dostal dárkovou tašku s bonboniérou. Ještě jsem v žertu prohodil, že když jim příště loď potopím, že bych mohl dostat dárkové tašky dvě.  A pak už jsem se raději ztratil.

 

Poučení, které vyplynulo z této nehody

  • Na moři se nikdy nesmíte nechat ukolébat do úplné pohody. Nehody přicházejí právě, když je nikdo nečeká. Já jsem chvíli přestal dávat pozor a trest přišel záhy.
  • Nikdy nesmíte stoprocentně věřit ani mapě ani hloubkoměru (v mapě byla hloubka 9 m a pouze jedna lokální skála a hloubkoměr ukazoval 12 m v okamžiku nárazu). Musíte sledovat barvu moře a tvar pobřeží, a když jde břeh pozvolně do vody, tak obvykle půjde pozvolně i pod vodou. A barva vody ta nezklame. Tyrkysová barva přecházela v hnědou a to je vždy mělčina s kameny.
  • Nikdy nevysvětlujte nic chlapovi, který má na klíně ženskou. Nevnímá Vás, zrovna mu funguje jiná část mozku.
  • Nebuďte škodolibí. Nikdy nevíte, kdy se Vám to vrátí.

Uf, to by bylo pro dnešek vše.

 

Mějte se pěkně a zase někdy u společných jachtařských zážitků :)
Jirka

Sledujte nás