Combined ShapeSlice 1Slice 1Fill 9icon-phone

Přesun lodě na Seychelách v jedné osobě

30. 9. 2015

Přesun lodě na Seychelách v jedné osobě

Náš zákazník si přál přistavení katamaránu Sunsail 444 na ostrově Praslin cca 25 NM od Mahé. Jelikož nebylo možné domluvit přesun lodě majitelem lodi, zůstal převoz na nás. Prakticky o nic nejde a motorovat 25 NM z místa A do místa B zvládne i začátečník. Chtěl bych však shrnout specifika, které Vás na takové plavbě čekají, proč se jí nebát a na co také nezapomenout.

V oblasti Seychel vanou stálé pasáty (monzuny) a změny počasí nejsou velké. Vítr v srpnu má sílu mezi 15 až 35 kn a s tím souvisí i velikost vln. Mne předpověď naznačila sílu větru okolo 25-30 kn a velikost vln mezi 2 až 2,5 metru. Ještě večer před vyplutím jsem si tedy připravil lanoví a loď na jízdu v těchto podmínkách. Můj 44stopý katamarán byl na návětrné straně mola bez mooringu či kotvy a pouze svázán s vedlejší lodí. Brzy ráno mi s odvázáním lan z mola a vedlejší lodi pomohl příjemný majitel vedlejší lodi a jednoduchou navigací jsem vyjel mezi mělčinami a navigačními znaky na bezpečnou vodu mezi ostrovy Mahé a Cerf. Balím lana, uvazuji fendry k zábradlí u hard top nástavby, hlásím odjezd na kanálu 12. kapitanátu ve Victorii.  Pod 90 stupňovým kurzem, ostře proti větru vyjíždím do nepravidelných vln indického oceánu, které jsou pro tuto oblast velmi typické. Slušně bych to nazval “nepořádkem”. Úplně pohodlná jízda to není, ale pokud si půjčíte katamarán nad 40 stop či větší plachetnici poskytne Vám dostatek komfortu. Jakmile to bylo možné, hlavní plachta šla s druhým reefem ven a hned za ní 60% gena. Na většině katamaránů je tabulka s uvedením nutnosti refování v závislosti na síle větru a jeho směru (upwind a downwind directions) a je dobré se jí řídit. Kdo by taky chtěl obrátit katamarán na záda že :-) Lepší je si vše nastavit tak, abychom nemuseli následně reefovat ve chvíli kdy lítáte jeden a půl metru nahoru a dolů, jelikož one man show ve vlnách vysoko nad hladinou v místě kormidelníka, kde jsou také centrálně svedeny veškerá důležitá ovládací lana, není zrovna ideální pro stabilní práci s lany.


Už jsme skoro v cíli

Chvíli odpočívám, uklízím a užívám si moře, větru a vln. Je už skoro poledne, blížím se k Praslinu a 300 metrů před přídí se z vln vynoří oranžová cca 7 metrů dlouhá plachetnice. Nezávidím mu. Jeho plavba je adrenalinový zážitek a jsem rád za svůj katamarán. Jedu stále docela ostře abych se vyhnul mělčinám poblíž Praslinu a když už jsem 2 NM od ostrova La Digue, povoluji otěže a s větrem ze zadoboku letím 10 kn směrem k přístavu  Baie Sainte Anne. Plachty jdou dolů a mezi čísli označenými bójemi jedu plavební dráhou k maríně. Na vysílačce nikdo neodpovídá a tak volím k ohlášení telefon. Vítr i zde fouká 12 kn a jelikož nemám ovládání kotvy od kormidelního kola, s připravenými záďovými lany couvám na závětrnou stranu mola. Místní zaměstnanec si jednoduše bere moje připravená lana ze zádi, kterou držím jen těsně u mola, a vyvazuje záďová lana na vazáky mola. Není to ale úplně ono a tak nakonec ještě loď odvazujeme a spolu házíme kotvu pro bezpečnější vyvázání lodi. Vždy se mi osvědčilo, že důkladná příprava před přistáním je polovina úspěchu a to platilo i v tomto případě.

Tomáš Jelínek

Sledujte nás