Combined ShapeSlice 1Slice 1Fill 9icon-phone
Jednotrupá plachetnice

Jednotrupá plachetnice

Co je to jednotrupá plachetnice, její výhody a nevýhody ve srovnání s katamaránem
Co je to jednotrupá plachetnice, její výhody a nevýhody ve srovnání s katamaránem

Stabilita jednotrupé plachetnice

Jsou to stále nejrozšířenější typy plavidel, jež si můžete pronajmout. Jak již plyne z jejich názvu, jsou to plachetnice s jedním trupem. Nejdůležitější vlastností této plachetnice je její stabilita. Jednotrupá plachetnice téměř nejde převrátit a proto je na moři extrémně bezpečná. Tuto extrémní stabilitu zajišťuje lodní kýl se zátěží, neboli balastem. Tato informace je důležitá především pro ženy.

Pro koho je vhodná jednotrupá plachetnice

  • milovníky opravdového jachtingu
  • mladé lidi
  • lidi, kteří mají rádi dobrodružství a adrenalin

Používané druhy oplachtění

Plachetnice jsou převážně vybavené jedním stěžněm a dvěma plachtami. Přední plachta je rolovací a nazývá se gena, kosatka nebo také rolfok. Zadní plachta je tzv. hlavní plachta a ta může být buď klasická, jež se vytahuje na stěžeň a nebo plachta rolovací do stěžně.

Klasická hlavní plachta

Klasická hlavní plachta je výkonnější, nežli rolovací plachta, a její použití je velmi jednoduché. Jedním výtahovým lanem se hlavní plachta vytahuje na stěžeň a spouští se uvolněním tohoto výtahového lana. Při silném větru se plocha hlavní plachty musí zmenšit a to se dělá tzv. refováním.

  • Hlavní výhodou hlavní plachty je její jednoduchost a vetší hnací výkon.
  • Hlavní nevýhodou je její obtížnější zmenšování za sílícího větru. Charterové lodě obvykle mají pouze 2 refy a hlavní plachta zmenšená na dva refy je stále ještě příliš velká za hodně silného větru.

Rolovací hlavní plachta

Většina začátečníků má z klasické hlavní plachty strach a dává přednost rolovací hlavní plachtě. Ta je zdánlivě jednodušší a práce s ní je méně namáhavá. Jelikož ale rolování do stěžně je technicky poměrně složité, tak také riziko, že se na něm něco porouchá, je vyšší.

  • Hlavní výhodou rolovací plachty je plynulé zmenšování plochy plachty při sílícím větru.
  • Hlavní nevýhodou je technická složitost rolovacího zařízení a z toho plynoucí zvýšená možnost poruchy. Rolovací hlavní plachta je také menší, nežli klasická a má menší výkon.

Největší světové charterové společnosti Sunsail a Moorings mají všechny své lodě vybavené klasickou hlavní plachtou s lazy jacky a lazy bagem. A vědí, proč to dělají. Technická jednoduchost a bezporuchovost vyváží zpočátku trochu náročnější používání klasické plachty.

Genua

Genua na jednotrupé plachetnici.

Ubytování na jednotrupé plachetnici

Podpalubí plachetnice je rozdělené do několika částí. Na přídi je umístěná přední kabina (kabiny), pak následuje koupelna s WC, potom salon s kuchyní, zadní koupelna a zadní kabina (kabiny). Podle velikosti jsou plachetnice od nejmenších 2 kabinových až po největší 6 kabinové. Lodní salon slouží jako jídelna a společenská místnost a může také být použitý na spaní. Pokud se v salonu spí, tak je stůl v salonu skládací a jeho složením se lavice v salonu spojí do jednoho rozměrného dvoulůžka.

Ubytování plachetnice

Výhody jednotrupé plachetnice

  • extrémně bezpečná díky tomu, že má velkou příčnou stabilitu a v běžných bouřích se nemůže převrátit
  • plavba pod plachtami na jednotrupé plachetnici je adrenalinový zážitek. Loď se pod tlakem větru naklání a kontakt s mořem je tak velmi bezprostřední
  • nižší cena ve srovnání s obdobně velkým katamaránem
  • levnější parkování v jachtařských přístavech ve srovnání s katamaránem

Nevýhody jednotrupé plachetnice

  • nedostatek soukromí v sousedících kabinách
  • menší prostor ve srovnání se stejně velkým katamaránem
  • obvykle horší odvětrání zadních kabin – nevýhoda především v tropických vedrech

Chcete nezávazně poptat pronájem lodi?

Sledujte nás